Implantater

En korrekt udført implantatbehandling er både æstetisk og funktionsmæssigt, at sammenligne med en naturlig tand og er førstevalget for de fleste patienter i dag, der måtte mangle en eller flere tænder.

Et tandimplantat er en titaniumskrue, der via et mindre kirurgisk indgreb indsættes i kæbeknoglen. Efter 3-6 måneders heling kan ens tandlæge tage aftryk af implantatet og få fremstillet en krone, der skrues fast til dette.

Implantater kan benyttes til alt fra erstatning af en eller flere tænder, men også tandproteser kan med fordel fæstnes til kæben med implantater.

Ved en indledende undersøgelse gennemgås det forventede behandlingsforløb inkl. forventede tidshorisont for behandlingen og behandlingsoverslag gennemgås og udleveres.

Tidshorisont ved implantatbehandling.

Implantatbehandling kræver ofte flere operationer, inden der kan monteres en tandkrone. Dette medfører adskillige helingsperioder. Det er derfor vigtigt at man som patient er orienteret om varigheden af den samlede behandling, der somme tider kan strække sig op mod et år. Dog er den typiske behandling på ca. 3-6 måneder.

Nedenfor ses eksempler på nogle af de helingsperioder, der kan være i forbindelse med implantatbehandling:

Heling efter tandudtrækning: …………………………………………………………… 3-6 måneder

Heling efter implantatindsættelse:…………………………………………………. 3-6 måneder

Heling efter knogleopbygning:  ……………………………………………………….. 3-9 måneder

Heling efter blødtvævsplastik: ………………………………………………………….. 1-3 måneder

Heling efter abutmentoperation: …………………………………………………..  1-6 uger

Efter operationen

Der bør indtages en kold og blød kost efter operationen og resten af dagen. Dagen efter kan der indtages normal mad igen.

Behandlingen opleves af de fleste patienter som bemærkelsesværdig smertefri – både under og efter operationen. Det er dog vigtigt at man tager det smertestillende medicin kæbekirurgen ordinerer, da evt. smerter efter operationen kan tiltage de første 2-3 dage og være svære at dække, hvis man ikke tager de smertestillende på forebyggende vis.

Antibiotika er oftest ikke nødvendigt i forbindelse med behandlingen, med mindre der er foretaget supplerende knogleopbygning.

Der skal skylles med klorhexidin 0,1%  et minut om morgen og igen om 1 minut om aftenen, 30 min. forskudt fra tandbørstning den første uge. Der må ikke børstes i det opererede område i denne periode. Stingene, som er selvopløselige, sidder der i 5-6 uger inden de forsvinder. Vi fjerner oftest disse tråde efter 14 dage i forbindelse med første kontrolbesøg efter operationen